Käyttäjäprofiili tehokäyttöön

Heli Kelalta kysäisi Twitterissä hyvän kysymyksen:

heli_twitter

 

 

 

Innostuin niin, etten osannut tiivistää, vaan päädyin naputtelemaan blogipostauksen aiheesta. Miten siis saada SharePointin tarjoama MySite / Oma sivu tai erityisesti käyttäjäprofiili tehokäyttöön?

Ihan ensimmäiseksi kannattaa tietysti tarkentaa tai pohtia, että miksi laajempi käyttö olisi tavoiteltavaa, ja mitä osiota omalla sivulla erityisesti haluttaisiin buustata. Esimerkiksi käyttäjäprofiili mahdollistaa AD:sta tuotujen perustietojen (yhteystiedot, organisaatiotiedot) lisäksi laajan oman osaamisen, työnkuvan ja kiinnostuksen kohteiden kuvailun. Syötetyistä tiedoista on hyötyä työtovereille varsinkin isommassa organisaatiossa, jossa kaikki eivät toisiaan tunne. Käyttötapauksia työpaikan sisäiselle henkilöhaulle ja käyttäjäprofiilin tietoihin tutustumiselle on useita:

  1. se tavallinen tapaus, eli pitäisi olla yhteydessä nimeltä tuntemaani henkilöön, mutta en tiedä hänen puhelinnumeroaan tai työpisteen sijaintia (Skype for Business auttaa toki myös!)
  2. haluaisin tietää, millä paikkakunnilla projektin tai uuden organisaatioyksikön väki työskentelee
  3. haluaisin löytää Kuopiosta jonkun, joka tietää jotain SharePointista
  4. onkohan meillä ketään, jolle PowerShell olisi tuttu?
  5. kukahan on aiemmin työskennellyt asiakkaan X tai projektin Y kanssa?
  6. löytyisikö meiltä joku, joka olisi kiinnostunut näyttelemisestä? Tykypäivän ohjelma kaipaisi esiintyjää.
  7. olisi kiva tutustua uuteen kollegaan / tiimiläisen / projektiryhmän jäseneen jo ennakolta

Tietojen löytymisestä olisi siis hyötyä. Osalle työntekijöistä tietojen naputtelu ei ole luontevaa  – joskus jopa pelottaa, että omasta osaamisesta kertominen lisää yhteydenottoja ja sitä kautta työtaakkaa. Useimmiten asiaa ei vaan koeta tärkeäksi tai tulla ajatelleeksi. Miten tässä voisi sparrata?

  1. viestintä, viestintä, viestintä – uutista, blogia, hyötykäyttöesimerkkejä, videopostaus, pomon profiilin esittely – yllättävän usein kyse on vain siitä, että asia ei ole tuttu tai meni silloin kerran ohi korvien. Toisto ja tuuttaus on sparraajan kaveri.
  2. intran etusivulle Top5-nosto (haetuimmat / seuratuimmat käyttäjät) tai Pinnalla nyt -listaus (haetuimmat käyttäjäprofiilin asiasanat)
  3. päivitä profiilisi, saa suklaapatukka! -kampanja (leffalippuarvonta, pipo tai t-paita toimii myös) – tämän voi tehdä muutoksia seuraamalla tai klinikkatyyppisesti, eli päivityspiste pystyyn vaikka ruokalan eteen
  4. jalkautuminen tiimipalavereihin ja yhdessä kädestä pitäen tekeminen
  5. kilpailu / äänestys parhaasta omasta sivusta
  6. selvitä henkilöhaun yleisimmät käyttötapaukset pl. nimet – tee niistä valmiiksi suodatetut hakulinkit ja promoa esim. etusivun bannerissa (“Tästä linkistä löytyvät meidän O365 -osaajat”)

Onko joku tehostustapa toiminut erityisen hyvin teillä? Jätä kommentti tai käy huikkaamassa Helin tuittiin vastaus!

 

Comments

One comment on “Käyttäjäprofiili tehokäyttöön”
  1. Heli Kelasta says:

    Oi hienoa Katja! Suurkiitokset näistä vinkeistä! Meillä on yritetty viestinnän ja koulutuksen kautta kannustaa ihmisiä, mutta se ei ole ollut ihan riittävää. Kelan organisaatio meni isolla kädellä uusiksi vuoden vaihteessa ja moni työntekijä vaihtoi tehtäviä. Nyt olisi kiva tietää enemmän uusista lähityökavereista ja myös niiden vanhojen työkavereitten uusista duuneista. Harvakseltaan täytetyt tehtävä- ja osaamiskuvaukset MySitellä eivät tietoa tarjoa. Vinkeistäsi meillä voitaisiin käyttää ainakin kolmosta, nelosta ja vitosta. Ja sitten sitä viestinnän toisto, toistoa, toistoa….

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s